Jagtlinjens lærere

Faglighed og saglighed hånd i hånd

Vores to stærke profiler Tino og Niels Erik, tager dig med ind i jagtens forunderlige univers på en spændende rejse sammen med alle dine nye kammarater på Jagtlinjen.

Uanset om du har eller ikke har jagttegn i forvejen, får du en mængde erfaring og viden med herfra, når skoleåret er omme. Jagtlinjen har plads til alle med brændende interesse for jagt og natur.

Læs mere om jagtlinjens linjefagslærere nedenfor.

Mød Tino Bagger Sørensen

Tino er en af de fem ansatte, som er tidligere elever på ANE, og han har da ikke taget synderligt meget skade af det… I dag er han uddannet lærer fra Den frie Lærerskole i Ollerup, og underviser på Jagtlinjen, i engelsk og i idræt. Han spiller desuden gerne til vores fællessange.

Tino er tidligere sergent i Hæren, hvilket hans kontrol af rengøring bærer en smule præg af. Han er et utrolig tålmodigt menneske, men man er til gengæld heller ikke i tvivl om, hvornår man har trådt ved siden af.

Bonusinfo: Man skal ikke udfordre Tino i at tage armbøjninger, medmindre man er virkelig velforberedt!

Tino fortæller endvidere:

Jeg startede med at komme med min far og farfar på jagt som to-årig. Fik mit første plasticgevær som tre-årig, som troligt blev slæbt med rundt. Jeg har fået jagten ind med modermælken. Min farfar lærte mig at træne hunde, primært labradors. Jeg fik jagttegn, så snart jeg kunne og brugte mit efterskoleår på ANE (Jagtlinjen) til at dygtiggøre mig med bl.a. renovering af ældre våben.

For mig er jagt den gode oplevelse, hvad enten det er alene, sammen med hunden eller på fællesjagten. Jeg går ikke op i trofæjagt – det ser jeg som en naturlig del af en ordentlig vildtforvaltning. For mig handler det om at forvalte jagten bedst muligt, så der også er jagt om 50 år. Derfor er det et privilegium at få lov til at undervise nyjægere og kommende nyjægere, så de bliver de bedste ambassadører for jagten og kan forvalte jagten på bedst mulig måde, også når de er færdige på ANE.

Jeg er uddannet skydeinstruktør i Forsvaret og blev uddannet Jagttegnslærer i 2019. Jeg har tidligere snust til skyttefaget og har været i Skotland på egen hånd efter råvildt og kronvildt. ”

Mød Niels Erik Pedersen

Niels Erik er skolens pedel og har været det siden skolens start i 1997. Derudover er han den anden halvdel af lærerne på Jagtlinjen og har været det siden 2002. Aalestrup Naturefterskole er i dag jagtlejer i Hvilsom skov, hvor Niels Erik selv bor. Det giver Jagtlinjen helt unikke muligheder for god jagt og stor bredde i undervisning.

Han har flere kurser inden for opdræt og udsætning, fældefangst, biotoppleje og er uddannet flugtskydningsinstruktør, reguleringskonsulent for Naturstyrelsen, schweisshundefører gennem syv år. Derudover er han mediværksætter til opstart af Jægerforbundets hygiejnekursus, samt foredragsholder. Niels Erik har gået på jagt for siden 1992 og slidt et utal af ruhårede hønsehunde op. Han har derudover opdrættet og trænet hunde til salg igennem mange år.

Niels Erik er oprindeligt søfartsuddannet, derefter uddannet maskintekniker. Niels Erik har løbende taget relevante kurser, som Jægerforbundet har udbudt siden 1990. Han har været skytte i Hvilsom Skov siden 1990. Derudover har han drevet selvstændig naturrådgivningsvirksomhed siden 1992.

Vildtpleje, naturgenopretning og hans tre ruhårede hønsehunde er det det meste af hans fritid går med.

Niels Erik er masterchef, når han inviterer til vildtaften

Når jagtsæsonen er slut, indbydes resten af skolen til vildtaften med de velsmagende retter af det vildt, eleverne selv har nedlagt.

Med Niels Erik som “dirigent” og mesterkok i køkkenet er du som Jagtlinjeelev med ved køkkenbordet for også at lære at tilberede noget af alt det vildt som nedlægges på Jagtlinjen i løbet af jagtsæsonen.

Er det dig, der skal med os på jagt efter sommerferien?

Så glæder vi os rigtig meget til at møde dig.